Statut PCPR

Załącznik do uchwały Nr XXIII/157/2012

Rady Powiatu w Mrągowie z dnia 31.08.2012 r.

Statut
Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Mrągowie

Rozdział I

Postanowienia Ogólne

§ 1

Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie działa na podstawie:

  1. ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2009 r. Nr 175 poz. 1362 z późn. zm.) ,
  2. ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (Dz. U. Nr 149, poz. 887 z późn. zm. ),
  3. ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. z 2011 r. Nr 127, poz. 721 z późn. zm.),
  4. ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie (Dz. U. Nr 180, poz. 1493 z późn. zm.),
  5. ustawy z dnia 19 sierpnia 1994 r. o ochronie zdrowia psychicznego (Dz. U. z 2011r. Nr 231, poz. 1375 z późn. zm. ),
  6. ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 z późn. zm.),
  7. ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2009 r. Nr 152, poz. 1223 z późn. zm.),
  8. ustawy z dnia 5 czerwca 1998r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1592 z późn. zm.),
  9. przepisów wykonawczych wydanych na podstawie wyżej wymienionych ustaw oraz innych przepisów, uchwał Rady Powiatu i Zarządu Powiatu Mrągowo a także niniejszego Statutu.

§ 2

Ilekroć w Statucie jest mowa o:

Centrum - należy przez to rozumieć Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Mrągowie,
Zespole – należy przez to rozumieć Zespół do Spraw Orzekania o Niepełnosprawności w Mrągowie,
Dyrektorze – należy przez to rozumieć Dyrektora Centrum,
Przewodniczącym – należy przez to rozumieć Przewodniczącego Zespołu,
Staroście – należy przez to rozumieć Starostę Mrągowskiego,
Radzie - należy przez to rozumieć Radę Powiatu Mrągowo,
Zarządzie - należy przez to rozumieć Zarząd Powiatu Mrągowo,
Pracownikach - należy przez to rozumieć pracowników Centrum i Zespołu,
Powiecie – należy przez to rozumieć Powiat Mrągowski,

§ 3

Centrum jest jednostką organizacyjną Powiatu prowadzoną w formie jednostki budżetowej, którą tworzy, przekształca i likwiduje oraz wyposaża w majątek Rada Powiatu.

§ 4

Siedzibą Centrum jest miasto Mrągowo.

§ 5

Obszarem działalności Centrum jest Powiat Mrągowski.

 

ROZDZIAŁ II

Zadania

§ 6

  1. Przedmiotem działalności Centrum jest realizacja zadań Powiatu z zakresu:
    1. pomocy społecznej (zarówno zadań własnych powiatu, jak i zleconych z zakresu administracji rządowej, należących do właściwości powiatu),
    2. wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej,
    3. przeciwdziałania przemocy w rodzinie,
    4. rehabilitacji społecznej osób niepełnosprawnych,
    5. ochrony zdrowia psychicznego.
  2. Centrum wykonuje w szczególności:
    1. zadania własne powiatu, w tym:
      1. opracowywanie, koordynowanie i realizacja powiatowej strategii rozwiązywania problemów społecznych, ze szczególnym uwzględnieniem programów pomocy społecznej, wspierania osób niepełnosprawnych i innych, których celem jest integracja osób i rodzin z grupy szczególnego ryzyka,
      2. ocena zasobów pomocy społecznej w powiecie w oparciu o analizę lokalnej sytuacji społecznej i demograficznej
      3. wspieranie rodziny i systemu pieczy zastępczej, w tym:
        • opracowywanie i realizacja 3-letnich powiatowych programów dotyczących rozwoju pieczy zastępczej, zawierających m.in. coroczny limit rodzin zastępczych zawodowych;
        • zapewnienie dzieciom pieczy zastępczej w rodzinach zastępczych, rodzinnych domach dziecka oraz placówkach opiekuńczo-wychowawczych;
        • organizowanie wsparcia osobom usamodzielnianym opuszczającym pieczę zastępczą;
        • tworzenie warunków do powstania i działania rodzin zastępczych, rodzinnych domów dziecka i rodzin pomocowych;
        • organizowanie szkoleń dla rodzin zastępczych, prowadzących rodzinne domy dziecka, rodzin pomocowych i dyrektorów placówek opiekuńczo- wychowawczych typu rodzinnego oraz kandydatów do pełnienia funkcji rodziny zastępczej, prowadzenia rodzinnego domu dziecka lub pełnienia funkcji dyrektora placówki opiekuńczo-wychowawczej typu rodzinnego;
        • organizowanie specjalistycznego wsparcia dla rodzinnej pieczy zastępczej;
        • prowadzenie rejestrów danych o osobach zakwalifikowanych do pełnienia funkcji rodziny zastępczej zawodowej i niezawodowej lub do prowadzenia rodzinnego domu dziecka, oraz pełniących funkcję rodziny zastępczej zawodowej i niezawodowej lub prowadzących rodzinny dom dziecka;
        • kompletowanie we współpracy z właściwym ośrodkiem pomocy społecznej dokumentacji związanej z przygotowaniem dziecka do umieszczenia w rodzinie zastępczej albo rodzinnym domu dziecka;
        • przyznawanie świadczeń pieniężnych dotyczących dzieci z terenu powiatu, umieszczanych w pieczy zastępczej;
        • dokonywanie okresowej oceny sytuacji dzieci przebywających w rodzinnej pieczy zastępczej;
        • wykonywanie funkcji koordynatora rodzinnej pieczy zastępczej;
        • sporządzanie sprawozdań rzeczowo-finansowych z zakresu wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej oraz przekazywanie ich właściwemu wojewodzie, z zastosowaniem systemu teleinformatycznego;
      4. przyznawanie pomocy pieniężnej na usamodzielnienie oraz kontynuowanie nauki osobom opuszczającym domy pomocy społecznej dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych intelektualnie, domy dla matek z małoletnimi dziećmi i kobiet w ciąży oraz schroniska dla nieletnich, zakłady poprawcze, specjalne ośrodki szkolno- wychowawcze, specjalne ośrodki wychowawcze, młodzieżowe ośrodki socjoterapii zapewniające całodobową opiekę lub młodzieżowe ośrodki wychowawcze;
      5. pomoc w integracji ze środowiskiem osób mających trudności w przystosowaniu się do życia, młodzieży opuszczającej domy pomocy społecznej dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych intelektualnie, domy dla matek z małoletnimi dziećmi i kobiet w ciąży oraz schroniska dla nieletnich, zakłady poprawcze, specjalne ośrodki szkolno- wychowawcze, specjalne ośrodki wychowawcze, mających braki w przystosowaniu się;
      6. pomoc cudzoziemcom, którzy uzyskali w Rzeczypospolitej Polskiej status uchodźcy lub ochronę uzupełniającą, mającym trudności w integracji ze środowiskiem;
      7. prowadzenie i rozwój infrastruktury domów pomocy społecznej o zasięgu ponadgminnym oraz umieszczanie w nich osób;
      8. prowadzenie mieszkań chronionych dla osób z terenu więcej niż jednej gminy oraz powiatowych ośrodków wsparcia, w tym domów dla matek z małoletnimi dziećmi i kobiet w ciąży, z wyłączeniem środowiskowych domów samopomocy i innych ośrodków wsparcia dla osób z zaburzeniami psychicznymi;
      9. prowadzenie ośrodków interwencji kryzysowej;
      10. udzielanie informacji o prawach i uprawnieniach;
      11. doradztwo metodyczne dla kierowników i pracowników jednostek organizacyjnych pomocy społecznej z terenu powiatu;
      12. podejmowanie innych działań wynikających z rozeznanych w sferze społecznej potrzeb, w tym tworzenie i realizacja programów osłonowych;
      13. sporządzanie sprawozdawczości oraz przekazywanie jej właściwemu wojewodzie, również w formie elektronicznej, z zastosowaniem systemu teleinformatycznego;
      14. współpraca z samorządami, sądami, fundacjami, kościołami i organizacjami pożytku publicznego oraz policją i prokuraturą;
      15. realizacja zadań z zakresu przeciwdziałania przemocy :
        • opracowywanie i realizacja powiatowego programu przeciwdziałania przemocy w rodzinie oraz ochrony ofiar przemocy w rodzinie;
        • opracowywanie i realizacja programów służących działaniom profilaktycznym mającym na celu udzielenie specjalistycznej pomocy, zwłaszcza wzakresie promowania i wdrożenia prawidłowych metod wychowawczych w stosunku do dzieci w rodzinach zagrożonych przemocą w rodzinie;
        • zapewnienie osobom dotkniętym przemocą w rodzinie miejsc w ośrodkach wsparcia;
        • zapewnienie osobom dotkniętym przemocą w rodzinie miejsc w interwencji kryzysowej;
    2. zadania powiatu z zakresu administracji rządowej, w tym:
      1. pomoc cudzoziemcom, którzy uzyskali w Rzeczypospolitej Polskiej status uchodźcy lub ochronę uzupełniającą, w zakresie indywidualnego programu integracji, oraz opłacanie za te osoby składek na ubezpieczenie zdrowotne określonych w przepisach o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych;
      2. prowadzenie i rozwój infrastruktury ośrodków wsparcia dla osób z zaburzeniami psychicznymi;
      3. realizacja zadań wynikających z rządowych programów pomocy społecznej, mających na celu ochronę poziomu życia osób, rodzin i grup społecznych oraz rozwój specjalistycznego wsparcia;
      4. udzielanie cudzoziemcom pomocy w zakresie interwencji kryzysowej;
      5. realizacja zadań wynikających z rządowych programów wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej;
      6. tworzenie i prowadzenie specjalistycznych ośrodków wsparcia dla ofiar przemocy w rodzinie;
      7. opracowanie i koordynowanie realizacji programów oddziaływań korekcyjno-edukacyjnych dla osób stosujących przemoc w rodzinie.
    3. zadania powiatu w zakresie rehabilitacji społecznej osób niepełnosprawnych, w tym:
      1. opracowywanie i realizacja, zgodnych z powiatową strategia rozwiązywania problemów społecznych, powiatowych programów działań na rzecz osób niepełnosprawnych;
      2. przestrzegania praw osób niepełnosprawnych;
      3. podejmowanie działań zmierzających do ograniczania skutków niepełnosprawności;
      4. opracowywanie i przedstawianie planów zadań i informacji z prowadzonej działalności oraz ich udostępnianie na potrzeby samorządu województwa i innych instytucji;
      5. prowadzenie postępowań w zakresie dofinansowania:
        • uczestnictwa osób niepełnosprawnych i ich opiekunów w turnusach rehabilitacyjnych,
        • sportu, kultury, rekreacji i turystyki osób niepełnosprawnych,
        • zaopatrzenia w sprzęt rehabilitacyjny, przedmioty ortopedyczne i środki pomocnicze przyznawane osobom niepełnosprawnym na podstawie odrębnych przepisów,
        • likwidacji barier architektonicznych, w komunikowaniu się i technicznych, w związku z indywidualnymi potrzebami osób niepełnosprawnych,
        • rehabilitacji dzieci i młodzieży,
      6. dofinansowanie kosztów tworzenia i działania warsztatów terapii zajęciowej;
      7. współpraca z organizacjami pozarządowymi i fundacjami działającymi na rzecz osób niepełnosprawnych w zakresie rehabilitacji społecznej tych osób;
      8. prowadzenie obsługi organizacyjno- technicznej Powiatowej Rady do Spraw Osób Niepełnosprawnych.
    4. inne zadania przypisane ustawami oraz powierzone uchwałami Rady Powiatu lub Zarządu Powiatu.
  3. Centrum, na podstawie Zarządzenia Starosty , wykonuje zadania organizatora rodzinnej pieczy zastępczej.
  4. Powierzone zadania Centrum wykonuje w zakresie i trybie określonym przez ustawodawcę oraz zgodnie z polityką społeczną prowadzoną przez władze samorządowe Powiatu.
  5. Przy realizacji zadań Centrum współpracuje z jednostkami organizacyjnymi Powiatu, z jednostkami samorządów terytorialnych, z administracją rządową, z organizacjami pozarządowymi oraz z innymi podmiotami.

ROZDZIAŁ III

Zarządzanie i organizacja

§ 7

Strukturę organizacyjną, zasady funkcjonowania oraz szczegółowy zakres działania Centrum, jego komórek organizacyjnych i samodzielnych stanowisk pracy określa Regulamin Organizacyjny zatwierdzony przez Zarząd.

§ 8

  1. W ramach organizacyjnych Centrum działa Zespół, który realizuje zadania w zakresie orzekania o niepełnosprawności oraz o stopniu niepełnosprawności na podstawie odrębnych przepisów.
  2. Zespół działa na podstawie własnego Regulaminu Organizacyjnego określonego zarządzeniem Starosty.

§ 9

  1. Centrum kieruje i reprezentuje na zewnątrz Dyrektor.
  2. W zakresie powierzonych Centrum spraw, Dyrektor podejmuje decyzje jednoosobowo i ponosi za nie odpowiedzialność .
  3. Dyrektor Centrum jest zwierzchnikiem służbowym pracowników Centrum.

§ 10

Dyrektora powołuje i odwołuje Zarząd.

§ 11

Prawa i obowiązki oraz zasady wynagradzania i wymagania kwalifikacyjne pracowników Centrum określają regulamin wynagradzania i przepisy odrębne.

Rozdział IV

Gospodarka finansowa

§ 12

Majątek Centrum jest mieniem powiatu służącym do realizacji celów związanych z działalnością statutową Centrum.

§ 13

Centrum samodzielnie prowadzi gospodarkę finansową w ramach środków finansowych określonych przepisami o finansach publicznych, w oparciuo roczne plany finansowe uchwalone przez Zarząd Powiatu.

Rozdział V

Postanowienia końcowe

§ 14

W sprawach nieuregulowanych niniejszym Statutem zastosowanie mają właściwe przepisy prawa.

§ 15

Zmiany niniejszego Statutu mogą być dokonywane w trybie jego uchwalenia.