Załącznik do uchwały Nr XXIII/157/2012
Rady Powiatu w Mrągowie z dnia 31.08.2012 r.
Statut
Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Mrągowie
Rozdział I
Postanowienia Ogólne
§ 1
Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie działa na podstawie:
- ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2009 r. Nr 175 poz. 1362 z późn. zm.) ,
- ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (Dz. U. Nr 149, poz. 887 z późn. zm. ),
- ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. z 2011 r. Nr 127, poz. 721 z późn. zm.),
- ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie (Dz. U. Nr 180, poz. 1493 z późn. zm.),
- ustawy z dnia 19 sierpnia 1994 r. o ochronie zdrowia psychicznego (Dz. U. z 2011r. Nr 231, poz. 1375 z późn. zm. ),
- ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 z późn. zm.),
- ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2009 r. Nr 152, poz. 1223 z późn. zm.),
- ustawy z dnia 5 czerwca 1998r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1592 z późn. zm.),
- przepisów wykonawczych wydanych na podstawie wyżej wymienionych ustaw oraz innych przepisów, uchwał Rady Powiatu i Zarządu Powiatu Mrągowo a także niniejszego Statutu.
§ 2
Ilekroć w Statucie jest mowa o:
Centrum - należy przez to rozumieć Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Mrągowie,
Zespole – należy przez to rozumieć Zespół do Spraw Orzekania o Niepełnosprawności w Mrągowie,
Dyrektorze – należy przez to rozumieć Dyrektora Centrum,
Przewodniczącym – należy przez to rozumieć Przewodniczącego Zespołu,
Staroście – należy przez to rozumieć Starostę Mrągowskiego,
Radzie - należy przez to rozumieć Radę Powiatu Mrągowo,
Zarządzie - należy przez to rozumieć Zarząd Powiatu Mrągowo,
Pracownikach - należy przez to rozumieć pracowników Centrum i Zespołu,
Powiecie – należy przez to rozumieć Powiat Mrągowski,
§ 3
Centrum jest jednostką organizacyjną Powiatu prowadzoną w formie jednostki budżetowej, którą tworzy, przekształca i likwiduje oraz wyposaża w majątek Rada Powiatu.
§ 4
Siedzibą Centrum jest miasto Mrągowo.
§ 5
Obszarem działalności Centrum jest Powiat Mrągowski.
ROZDZIAŁ II
Zadania
§ 6
- Przedmiotem działalności Centrum jest realizacja zadań Powiatu z zakresu:
- pomocy społecznej (zarówno zadań własnych powiatu, jak i zleconych z zakresu administracji rządowej, należących do właściwości powiatu),
- wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej,
- przeciwdziałania przemocy w rodzinie,
- rehabilitacji społecznej osób niepełnosprawnych,
- ochrony zdrowia psychicznego.
- Centrum wykonuje w szczególności:
- zadania własne powiatu, w tym:
- opracowywanie, koordynowanie i realizacja powiatowej strategii rozwiązywania problemów społecznych, ze szczególnym uwzględnieniem programów pomocy społecznej, wspierania osób niepełnosprawnych i innych, których celem jest integracja osób i rodzin z grupy szczególnego ryzyka,
- ocena zasobów pomocy społecznej w powiecie w oparciu o analizę lokalnej sytuacji społecznej i demograficznej
- wspieranie rodziny i systemu pieczy zastępczej, w tym:
- opracowywanie i realizacja 3-letnich powiatowych programów dotyczących rozwoju pieczy zastępczej, zawierających m.in. coroczny limit rodzin zastępczych zawodowych;
- zapewnienie dzieciom pieczy zastępczej w rodzinach zastępczych, rodzinnych domach dziecka oraz placówkach opiekuńczo-wychowawczych;
- organizowanie wsparcia osobom usamodzielnianym opuszczającym pieczę zastępczą;
- tworzenie warunków do powstania i działania rodzin zastępczych, rodzinnych domów dziecka i rodzin pomocowych;
- organizowanie szkoleń dla rodzin zastępczych, prowadzących rodzinne domy dziecka, rodzin pomocowych i dyrektorów placówek opiekuńczo- wychowawczych typu rodzinnego oraz kandydatów do pełnienia funkcji rodziny zastępczej, prowadzenia rodzinnego domu dziecka lub pełnienia funkcji dyrektora placówki opiekuńczo-wychowawczej typu rodzinnego;
- organizowanie specjalistycznego wsparcia dla rodzinnej pieczy zastępczej;
- prowadzenie rejestrów danych o osobach zakwalifikowanych do pełnienia funkcji rodziny zastępczej zawodowej i niezawodowej lub do prowadzenia rodzinnego domu dziecka, oraz pełniących funkcję rodziny zastępczej zawodowej i niezawodowej lub prowadzących rodzinny dom dziecka;
- kompletowanie we współpracy z właściwym ośrodkiem pomocy społecznej dokumentacji związanej z przygotowaniem dziecka do umieszczenia w rodzinie zastępczej albo rodzinnym domu dziecka;
- przyznawanie świadczeń pieniężnych dotyczących dzieci z terenu powiatu, umieszczanych w pieczy zastępczej;
- dokonywanie okresowej oceny sytuacji dzieci przebywających w rodzinnej pieczy zastępczej;
- wykonywanie funkcji koordynatora rodzinnej pieczy zastępczej;
- sporządzanie sprawozdań rzeczowo-finansowych z zakresu wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej oraz przekazywanie ich właściwemu wojewodzie, z zastosowaniem systemu teleinformatycznego;
- przyznawanie pomocy pieniężnej na usamodzielnienie oraz kontynuowanie nauki osobom opuszczającym domy pomocy społecznej dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych intelektualnie, domy dla matek z małoletnimi dziećmi i kobiet w ciąży oraz schroniska dla nieletnich, zakłady poprawcze, specjalne ośrodki szkolno- wychowawcze, specjalne ośrodki wychowawcze, młodzieżowe ośrodki socjoterapii zapewniające całodobową opiekę lub młodzieżowe ośrodki wychowawcze;
- pomoc w integracji ze środowiskiem osób mających trudności w przystosowaniu się do życia, młodzieży opuszczającej domy pomocy społecznej dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych intelektualnie, domy dla matek z małoletnimi dziećmi i kobiet w ciąży oraz schroniska dla nieletnich, zakłady poprawcze, specjalne ośrodki szkolno- wychowawcze, specjalne ośrodki wychowawcze, mających braki w przystosowaniu się;
- pomoc cudzoziemcom, którzy uzyskali w Rzeczypospolitej Polskiej status uchodźcy lub ochronę uzupełniającą, mającym trudności w integracji ze środowiskiem;
- prowadzenie i rozwój infrastruktury domów pomocy społecznej o zasięgu ponadgminnym oraz umieszczanie w nich osób;
- prowadzenie mieszkań chronionych dla osób z terenu więcej niż jednej gminy oraz powiatowych ośrodków wsparcia, w tym domów dla matek z małoletnimi dziećmi i kobiet w ciąży, z wyłączeniem środowiskowych domów samopomocy i innych ośrodków wsparcia dla osób z zaburzeniami psychicznymi;
- prowadzenie ośrodków interwencji kryzysowej;
- udzielanie informacji o prawach i uprawnieniach;
- doradztwo metodyczne dla kierowników i pracowników jednostek organizacyjnych pomocy społecznej z terenu powiatu;
- podejmowanie innych działań wynikających z rozeznanych w sferze społecznej potrzeb, w tym tworzenie i realizacja programów osłonowych;
- sporządzanie sprawozdawczości oraz przekazywanie jej właściwemu wojewodzie, również w formie elektronicznej, z zastosowaniem systemu teleinformatycznego;
- współpraca z samorządami, sądami, fundacjami, kościołami i organizacjami pożytku publicznego oraz policją i prokuraturą;
- realizacja zadań z zakresu przeciwdziałania przemocy :
- opracowywanie i realizacja powiatowego programu przeciwdziałania przemocy w rodzinie oraz ochrony ofiar przemocy w rodzinie;
- opracowywanie i realizacja programów służących działaniom profilaktycznym mającym na celu udzielenie specjalistycznej pomocy, zwłaszcza wzakresie promowania i wdrożenia prawidłowych metod wychowawczych w stosunku do dzieci w rodzinach zagrożonych przemocą w rodzinie;
- zapewnienie osobom dotkniętym przemocą w rodzinie miejsc w ośrodkach wsparcia;
- zapewnienie osobom dotkniętym przemocą w rodzinie miejsc w interwencji kryzysowej;
- zadania powiatu z zakresu administracji rządowej, w tym:
- pomoc cudzoziemcom, którzy uzyskali w Rzeczypospolitej Polskiej status uchodźcy lub ochronę uzupełniającą, w zakresie indywidualnego programu integracji, oraz opłacanie za te osoby składek na ubezpieczenie zdrowotne określonych w przepisach o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych;
- prowadzenie i rozwój infrastruktury ośrodków wsparcia dla osób z zaburzeniami psychicznymi;
- realizacja zadań wynikających z rządowych programów pomocy społecznej, mających na celu ochronę poziomu życia osób, rodzin i grup społecznych oraz rozwój specjalistycznego wsparcia;
- udzielanie cudzoziemcom pomocy w zakresie interwencji kryzysowej;
- realizacja zadań wynikających z rządowych programów wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej;
- tworzenie i prowadzenie specjalistycznych ośrodków wsparcia dla ofiar przemocy w rodzinie;
- opracowanie i koordynowanie realizacji programów oddziaływań korekcyjno-edukacyjnych dla osób stosujących przemoc w rodzinie.
- zadania powiatu w zakresie rehabilitacji społecznej osób niepełnosprawnych, w tym:
- opracowywanie i realizacja, zgodnych z powiatową strategia rozwiązywania problemów społecznych, powiatowych programów działań na rzecz osób niepełnosprawnych;
- przestrzegania praw osób niepełnosprawnych;
- podejmowanie działań zmierzających do ograniczania skutków niepełnosprawności;
- opracowywanie i przedstawianie planów zadań i informacji z prowadzonej działalności oraz ich udostępnianie na potrzeby samorządu województwa i innych instytucji;
- prowadzenie postępowań w zakresie dofinansowania:
- uczestnictwa osób niepełnosprawnych i ich opiekunów w turnusach rehabilitacyjnych,
- sportu, kultury, rekreacji i turystyki osób niepełnosprawnych,
- zaopatrzenia w sprzęt rehabilitacyjny, przedmioty ortopedyczne i środki pomocnicze przyznawane osobom niepełnosprawnym na podstawie odrębnych przepisów,
- likwidacji barier architektonicznych, w komunikowaniu się i technicznych, w związku z indywidualnymi potrzebami osób niepełnosprawnych,
- rehabilitacji dzieci i młodzieży,
- dofinansowanie kosztów tworzenia i działania warsztatów terapii zajęciowej;
- współpraca z organizacjami pozarządowymi i fundacjami działającymi na rzecz osób niepełnosprawnych w zakresie rehabilitacji społecznej tych osób;
- prowadzenie obsługi organizacyjno- technicznej Powiatowej Rady do Spraw Osób Niepełnosprawnych.
- inne zadania przypisane ustawami oraz powierzone uchwałami Rady Powiatu lub Zarządu Powiatu.
- zadania własne powiatu, w tym:
- Centrum, na podstawie Zarządzenia Starosty , wykonuje zadania organizatora rodzinnej pieczy zastępczej.
- Powierzone zadania Centrum wykonuje w zakresie i trybie określonym przez ustawodawcę oraz zgodnie z polityką społeczną prowadzoną przez władze samorządowe Powiatu.
- Przy realizacji zadań Centrum współpracuje z jednostkami organizacyjnymi Powiatu, z jednostkami samorządów terytorialnych, z administracją rządową, z organizacjami pozarządowymi oraz z innymi podmiotami.
ROZDZIAŁ III
Zarządzanie i organizacja
§ 7
Strukturę organizacyjną, zasady funkcjonowania oraz szczegółowy zakres działania Centrum, jego komórek organizacyjnych i samodzielnych stanowisk pracy określa Regulamin Organizacyjny zatwierdzony przez Zarząd.
§ 8
- W ramach organizacyjnych Centrum działa Zespół, który realizuje zadania w zakresie orzekania o niepełnosprawności oraz o stopniu niepełnosprawności na podstawie odrębnych przepisów.
- Zespół działa na podstawie własnego Regulaminu Organizacyjnego określonego zarządzeniem Starosty.
§ 9
- Centrum kieruje i reprezentuje na zewnątrz Dyrektor.
- W zakresie powierzonych Centrum spraw, Dyrektor podejmuje decyzje jednoosobowo i ponosi za nie odpowiedzialność .
- Dyrektor Centrum jest zwierzchnikiem służbowym pracowników Centrum.
§ 10
Dyrektora powołuje i odwołuje Zarząd.
§ 11
Prawa i obowiązki oraz zasady wynagradzania i wymagania kwalifikacyjne pracowników Centrum określają regulamin wynagradzania i przepisy odrębne.
Rozdział IV
Gospodarka finansowa
§ 12
Majątek Centrum jest mieniem powiatu służącym do realizacji celów związanych z działalnością statutową Centrum.
§ 13
Centrum samodzielnie prowadzi gospodarkę finansową w ramach środków finansowych określonych przepisami o finansach publicznych, w oparciuo roczne plany finansowe uchwalone przez Zarząd Powiatu.
Rozdział V
Postanowienia końcowe
§ 14
W sprawach nieuregulowanych niniejszym Statutem zastosowanie mają właściwe przepisy prawa.
§ 15
Zmiany niniejszego Statutu mogą być dokonywane w trybie jego uchwalenia.